Вместо представяне

My photo
Аз съм отявлен епикуреец, всеяден четолюбец, преоткрил се гурман - повече дегустатор, Дон Кихот, заклет романтик, работохолик, киноман със заложби на кинокритик. И още: свръхемоционална, истинска, пишеща! Четете ме, съдете ме, но и ме усещайте! Защото аз съм повече чувство, отколкото разум, повече душа, повече от това, което този свят иска от мен, и много по-малко!

Wednesday, May 22, 2013

Детските филми на моето детство и любимите филми на моето дете или Бедна ти е фантазията!

 
Педя човек лакът брада, Милко и Морко, Джуджето хаяско, Зайчето с карираните уши, Семейство Мейзга – героите на моите лека нощ-и приличаха стопроцентово на това, което бяха. Революционно шантаво беше раждането на Барбароните и Смърфовете например – извън калъпа на ясните категоричен произход, полова и видова принадлежност. Може би този соц анимационен реализъм е ограбил безвъзвратно небедното ми в никакъв случай въображение и е изскубал до коренче креативното в мен в името на мисията Биг Брадър – унифициране, унифициране, унифициране. 
Озовах се в ролята на майка доста късно и сега ми се налага да гледам вместо повторно филмчетата на моето детство - любимите извънземни анимации на моето четиригодишно извънземно сладко момче!

Всекидневно и тайно доволствам, че сред папирусово-километричния списък на наследника ми с губи-времена, присъстват Том и Джери с лесно разпознаваеми котка и мишка и Скуби Ду и че им се радва точно толкова, колкото на Гъмбол, Фин и Джейк или сладурчетата от Парк Шоу.



 











Но всичко по реда си.
Любимци номер 1: Гъмбол и компания

 
Гъмболчо е 12-годишен коткоподобен индивид с майка Котка Никол и гигантски баща Розов Заек - Ричард. Гъмболчо е сладък неудачник и палавник вкратце.

 

Най-добрият приятел на Гъмболчо е Дарвин, който не се знае към кой животински или растителен вид принадлежи, но се знае, че е бил домашен любимец на котешко-заешкото семейство, впоследствие превърнат в пълноправен член на фемилито.


Татко Зайко е мързелив, дебел, не работи и е телеманиак и геймър. В свободното си от ТВ време учи подрастващите си дечица как да теглят пари от кредитната карта на майка им - единствената работна персона в Гъмболови, която е мъжът вкъщи. Тази семейна идилия е представителна извадка на модерното еманципирано семейство в БГ и не само напоследък.
Не знам само дали мойто зайче няма да остане с впечатление, че като порасне - му трябва само една Никол в панталони, за да продължи да си гледа необезспокояван анимацийките и да си цъка геймчетата.


Следват съучениците на Гъмболчо и Дарвин - Гъмболовото гадже Пени- която е истински фъстък (истински) с крачета и ръчички и за капак - мажуретка, Банана Джо - палячото на класа, който логично е банан,  Хектор - космат гигант с нежно сърце, Алън - балон - еманация на съвършенството, нещастно влюбен в амбициозната кактуска Кармен, Тина Рекс - динозавър или училищният тормозилник и побойник, който вгорчава живота на Гъмбо, Очо - 8-битов паяк, Антон - хрупкава филийка, препечена на тостер. И още Масами - пухкаво облаче - разглезена дъщеря на богат собственик на завод за дъга, Клейтън - сменящо си формата нещо като нещо от пластелин - патологичен лъжец, Джейми - нещо като изсъхнала курабийка с рога, Айдахо - старомоден картоф - провинциалист, спортистът Тобайъс - наподобяващ на поничка с готварска шапка, Джу Гето- чуждестранен студент с глава -касетофон, който говори на бийтбокс, Лесли - маргаритка от мъжки пол в саксийка - деликатен и флейтист, Кери - депресирана призрачка, на която й харесва да е нащастна. Директорът Браун - голям вълнест плужек и теоретик, влюбен в Госпожица Примат - кисела, отмъстителна, гъмболонелюбива учителка със завиден стаж от 300 000 години, която е нещо между черна чума, плашило, смъртта или нещо от този сорт и да не забравим, Роки - училищният готвач, портиер и шофьор на автобус, чийто вид е почерпен от рошавите обитатели на Улица Сезам,  Г-н Смол - неефективен съветник от ново поколение, бъкан с проблеми.
Пропускам няколко персонажа, но то е защото тотално се изтощих от изобилието на същите.

Цялата тази веселяшка компания е трудно смилаема за моя соц, възстар, възконсервативен мозък, но о, чудо, е като ягодов шейк, който любознателният ми син пие на екс всеки ден.
След като изгледах няколко епизодчета, изпаднах в интелектуален колапс, защото се изгубих в х-у хромозомните кръстоски на Гъмболови и веселяшкия му клас.
Започнах да питам моето киноманче кой какъв е, за да съм сигурна, че цялата тази анимационна менажерия няма да причини трайни увреждания на въображението му.
КАКВО е това, питам аз, и соча Гъмбол на екрана, а Пресиан отговаря чинно: Гъмбол, мамо, не виждаш ли. Добре де, упорствам аз, виждам, че е Гъмбол, но това коте ли е, мишка ли , заек ли? Просто Гъмбол, отговаря невръстният ми отрок и продължава екзалтирано да следи действието в поредния епизод на сагата.
С изумление установявам, че за малкия детски мозък дефинирането на видове и разновидности не е толкова важно, колкото качествените характеристики на съществата с неидентифициран произход и същност. За необремененото от догми въображение и възприятие на детето ми няма нищо чудно, че заек и котка са семейство (защо пък не!), нито че една котка може да бъде влюбена във фъстък. Ау, колко е страшна тази учителка, изписквам фалцетно, умишлено дирейки реакция у моя генофъстък. О, не, Госпожа Примат, не е страшна, изобщо! Айде бе, аз нали я виждам! - Мамо, ти не разбираш, приключва досадния диалог синът ми.

Класът от призраче, котка, балон, цвете, препечена филийка и прочие несъвместими (според мен!) генотипи и продукти продължава да се задружва, влюбва, забавлява, а аз правя пореден неуспешен опит да харесам новите любими филми на новото поколение.
Питам се не може ли да е семейство само от котки - розова за момиченце, синя - момченце и прочие или клас само от филийки, влюбени в Томи-:) Някак си безумно нередна и кръвосмесителна ми се вижда тази фантасмагорична пасмина от живи и неживи същества, опс - всички са живи. Целият свят в неговата цветност, разнородност, еднаквост, емоционалност, тъга, оптимизъм, отчаяна нужда от приятели, мечтателност...
Колко далеч е тоз анимационен шедьовър от реализма на черно-белия ни телевизор през 70-те, казвам си и колко много са еволюирали или напротив фантазиите и потребностите на днешните дечица.
Винаги съм си пожелавала синът ми да бъде мъж без предразсъдъци, скрупули, критичност, да се превърне в космополит, нерасист, който приема всичко нормално и ненормално като реалност, а не като несправедливост или уродливост.
Може би Гъмболчо и компания му помагат във формирането му като същество от нова ера, очакващо с нетърпение кацането на кораб с марсианци на Терминал 3 на Аерогора София.
Като се огледах около себе си с очите на непорасналото ми бърборинче, що да видя - познавам депресирани призрачета, които сякаш отсъстват от този свят, разглезени, но уязвими същества, също като Масами (или Глезеното Мими?), страшилища, но с авторитет, като Госпожа Примат, препечени на солариум почти до тостерен загар стройни девойки, мултифункционални Роки-та като мен изпълняващи няколко длъжности........
Нищо ново под слънцето, всичко зависи от гледната точка..и въображението, разбира се!
Отивам да анализирам произхода на Фин и Джейк, където има един персон с глава- аквариум, или обърках филмчето? Започва да ми харесва!

3 comments:

  1. Hello I'am Chris From France!!
    You Have A Wonderful Blog Which I Consider To Be Registered In International Blog Dictionary. You Will Represent Your Country
    Please Visit The Following Link And Comment Your Blog Name
    Blog Url
    Location Of Your Country Operating In Comment Session Which Will Be Added In Your Country List
    On the right side, in the "green list", you will find all the countries and if you click them, you will find the names of blogs from that Country.
    http://world-directory-sweetmelody.blogspot.com/
    Happy Blogging

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Макар и вече на 22 чат пат позаглеждам някое дръго филмче . Попаднах веднъж на въпросното и останах , също като теб меко казано потресена . Героите не могат да съставят едно смислено изречение и я имат я нямат сто думи в речника си . Примери Гъмбол не може да намери думи , с които да каже да приятелката си че я харесва и и казва , че е хубава като акуломечкогатор или пък една серия , в която беше като принцеса и се кръсти Принцеса Дъвка Дупе гащи . А за абсурдните ходещи сладоледи , филийки и балончета и изобщо абсурдното семейство от котки и, зайци и златна рибка няма да коментирам . Могли са , както казвате наистина да направят или само котешко или само заешко семейство . Не виждам какво полезно биха научили децата от подобни детски само ги объркват . Бих Ви посъветвала да заключите този канал и да кажете на детето , че от кабелната са го прекъснали малко ще поплаче някой друг ден , но ще му мине . Грешката Ви е , че изобщо сте допуснали да го гледа ! има и други детски канали , на които има далеч по - смислени филмчета напрамер Франклин , Клубът на Мики Маус , Дора изследователката , Пес патрул , Джейк и Пиратите от невърленд . Тези са точно като за него няма насилия и героите се учат как да си помагат за да излязат от определена ситуация !

    ReplyDelete