Вместо представяне

My photo
Аз съм отявлен епикуреец, всеяден четолюбец, преоткрил се гурман - повече дегустатор, Дон Кихот, заклет романтик, работохолик, киноман със заложби на кинокритик. И още: свръхемоционална, истинска, пишеща! Четете ме, съдете ме, но и ме усещайте! Защото аз съм повече чувство, отколкото разум, повече душа, повече от това, което този свят иска от мен, и много по-малко!

Monday, July 8, 2013

Вместо на протести – гледайте “Borgen” - Уроци по политика




Живея на 2 пресечки от епицентъра на протестите и духом съм там нон-стоп - сред тез будни, интелигентни и не толкова, млади и не толкова млади люде, които в дъжд и пек не мърдат на йота от павето на събудилия се в тях активен мембър на гражданското общество. Мойто лично жълто паве на протеста отдавна е в експозицията соц артефакти на археологическия музей на идеалите ми.
Та докато духът ми е пред Президенството и Министерския съвет – ей така от солидарност, а не от немощна надеждица, че нещо ще се промени, тялото ми е полегнало на любимото диванче вкъщи, НО уикендът ми може да се дефинира като свръхполитически активен. Питате е как – полегнала и ангажирана едновременно?
Отговорът е прост – изгледах всички налично в Замунда от датския сериал „Правителството”. 
 












Скандинавците трудно ми докосват сърдечната мембрана, щото са свръхстранни, така да се рече, и емоционалната тоналност ни е различна като адажио и алегро. Затова и презумпционно ги избягвам, което явно е повтаряема грешка с натрупване, която смятам бързо да компенсирам.

Гледайте този сериал!
Ще научите толкова много за кухнята, сервизните помещения и WC-тата на политиката, че тази информация ще добави години политическа зрелост към гражданската ви възраст.
Дания е държава със завиден 160 години стаж в демокрацията. Съмнявам се много силно, че ние изобщЕ знаем що е то! Като за начало обърнете внимание на крилатите мисли на умни глави в началото на всеки епизод като „Демокрацията е най-лошата форма на управление, с изключение на всички останали. „— Уинстън Чърчил или „Доверието е нещо добро, контролът нещо още по-добро – Ленин...
Въпреки разликите между БГ и Дания – съм изумена от еднаквостите, що се разиграват зад кулисите на държавната сцена – с или без режисьор или кукловод.

Няма да разказвам, само ще дам жокери – ще разпознаете шутовете в датския парламент, несменяемите, фурнаджийските лопати, олигарсите, само с идеалистите ще имате проблем.
Именно около такъв един образ на министър – председател-КА се завърта цялата интрига.
Харизмата на Бригите може да се сравни само с Бойковата, още едно доказателство, че е есенциална за всеки обичан премиер. Добавете любопитния факт, че сегашният премиер на Дания - Helle Thorning-Schmidt, е жена, и е просто очарователна,  надявам се, че съм разчовъркала любопитството ви.

Удивително е да гледаш какво може да пожертва една изключителна жена в името на политическите си вярвания и решимостта си да изрине гнилото в Дания. Облекчително е да наблюдаваш как пръски кал и гейзери с изфабрикувани или реални компромати я заливат и я превръщат в някой друг, който самата тя не познава (облекчително е без кавички, защото И ТАМ политически кукловоди боравят със същите инструменти на разпределение, преразпределение и контрол) или да се върна на друго популярно мото „Разделяй и владей”.


Е ли властолюбието в основата на кариерата на всеки успешен политик? Със сигурност!
Добавете сляпа амбиция, лидерски качества, пълна отдаденост, които вкупом в крайна сметка убиват всяка проява на слабост, или с други думи, човешкото у политика, именно защото „Политиката е война без кръвопролития, войната е политика с кръвопролития – Мао Це
В името на тази война падат жертви – семейство, приятели, принципи...

 














„Правителството” е изключително успешна лента, защото сценаристите и режисьорът са заложили на умела документална и емоционална еквилибристика. Между двете аз на политика – личния и публичния, между двете страни на политическата монета – изгодите и загубите...


Изключително силни образи в реалистични ситуации, невероятна актьорска игра, прозрения „открийте 10-те разлики или прилики” – с две думи лента, която те държи без усилия в пълен електорален екстаз!
Центристи, либерали, зелени, колиции – същите цветове в същите партии шах, като тези, които се разиграват на нашата родна дъска! С много шах-ове и мат-ове, с малки и много пешчици и жертви на влиятелни фигури!



Да не забравяме четвъртата власт - медиите с тяхната принципност и безпринципност и слугуване на политически и икономически интереси.
Отдавна не ми се е случвало да се отдам на такава кино „оргия” – 16 серии по близо час за 2 денонощия, но се чувствам не изтощена, а наистина просветена.
Даже мисля да се разделя с удобната мекота на диванчето си и днес да отида на протест – вече знам срещу какво искам да негодувам! Разбирам го по-добре отвсякога!


Историята е кошмар, от който се опитваме да се събудим – Джеймс Джойс
Няма да се събудим, ако не пратим в историята статуквото! Среща – тази вечер – пред Президенството!



















No comments:

Post a Comment