Вместо представяне

My photo
Аз съм отявлен епикуреец, всеяден четолюбец, преоткрил се гурман - повече дегустатор, Дон Кихот, заклет романтик, работохолик, киноман със заложби на кинокритик. И още: свръхемоционална, истинска, пишеща! Четете ме, съдете ме, но и ме усещайте! Защото аз съм повече чувство, отколкото разум, повече душа, повече от това, което този свят иска от мен, и много по-малко!

Thursday, March 14, 2013

За феномена Групово пазаруване и феноменалното му побългаряване!







Аз съм интернет – човек, тотално пристрастена, изпадаща в тежки абстинентни кризи, ако ми го спрат за 5 минути. Образовам се онлайн, комуникирам онлайн, пазарувам онлайн много преди появата изобщо в България на електронни магазини. Ако трябва да участвам в анкета „най-голямото постижение на човешкия гений за всички времена”, познайте какъв ще е отговорът ми.

 
Тъй като в нашата мила родна страна новостите пристигат с 5 години закъснение, феноменът групово пазаруване не направи изключение. Предизвика фурор сред стегналите кисии по време на криза български потребители, които полудяха по сделките с огромни отстъпки. Тук да отбележим за протокола, че далеч по-заможните чуждоземци не се срамуват да платят за нещо половин цена, просто защото обожават да плащат по-малко, но са доста по-скептични към подобни изгодни оферти.

В началото беше...истинско и истерично! Ако в първия месец офертите бидеха лимитирани, подбрани и се активираха само ако определен брой фенове на изгодата се включеха в отключването на делаверата, съвсем скоро това малко неудобство отпадна /На западните групони им трябваха години да се сетят, че могат да улеснят живота на потребителите си/.
В началото имаше 3 сайта, към днешна дата същите са набъбнали на 200, като много от големите и малките играчи се оттеглиха – например Задружно.
В началото имаше малко оферти, а качеството компенсираше оскъдното количество. Днес всеки сайт поддържа среден брой от 200 „изгодни предложения”, в които потребителят се губи.
В зората на колективната истерия една оферта беше на „щанда” само за броени часове, днес можеш да разчиташ, че изгодната сделка ще бъде така добра да изчака да я „грабнеш” поне 20 дни, а ако случайно бъде изчерпана, скоро ще цъфне в конкурентен сайт, на същата цена, за още месец, в който ти продължаваш да й се „назлъндисваш”.
Дотук изброих само техническите адаптации на българското групово пазаруване. 

Сега ще наблегна на съществените: българският потребител, българският рекламодател и самите сайтове за групово пазаруване.
Феномен 1 – Потребителят. Същият като малка усърдна пчеличка обикаля от сайт на сайт, сравнява, анализира, пише във форуми, чете форумите, и когато накрая се реши да сключи сделката, вместо да минава през цялата „сложнота” на Купи и Плати, се обажда директно на рекламодателя и му предлага благородно да прескочат заедно тези алчници – сайтът за групово пазаруване и така да му спести комисионната, а на себе си ходенето до каса на ИзиПей. Защото друг парадокс в потртета на узрелия за групово пазаруване българин-европеец е, че той НЕ ПОЛЗВА дебитната си, нито кредитната си карта. Защото ще му я източат! КОЙ!? Някой!

Феномен 2 – Рекламодателят. Същият няма нужда да бъде убеждаван дълго да си спести комисионната, защото онези алчници наистина му прибират процент от неговите парички, а какво са направили, като се замислищ!!!/ прескача мисленето за по-сигурно и удобно/.
Рекламодателят нашенски е основният виновник груповото пазаруване да се превърне в нарицателно за пишман – изгодност и под всякаква критика качество. Когато уж същият разбира, че предлагайки топ-оферта, не трябва да очаква да спечели от нея, а да не бъде на загуба, печелейки мащабна реклама и нови клиенти, в крайна сметка решава да понадуе малко „реалната цена”, щото е селски терикат, който знае как да ги врътне тия балъци – партньорите си от сайта за групово пазаруване и клиентите. Последните масово получават услуга като „за колкото си платил”, демек услуга с половин качество, наполовина гарнировка върху пицата, или невероятно ефектен продукт,  като костенурка – лампа, която свети, пее, само дето не танцува и не прегръща детето за лека нощ.
Истината е, че вместо да проектира съзвездия на тавана, тя блещука с мътна светлина вътре в корубата си, а от тонколонките й се разнасят екзотични китайски напеви, които не могат да приспят нито едно българско детенце.

Разбирам и първите и вторите!
Потребителите, защото делаверата им е никаква, като вместо да получат прическа със сешоар след „професионалното подстригване”, се оказва, че няма такъв високотехнологичен работещ уред в салона и биват изпращани с мокра грива на минусови температури, да тракат със зъбки, псувайки афинитета си към изгодните сделки.

Търговците, на свой ред, вместо доволни клиенти, които се връщат да ползват чудесните им услуги на реални цени, получават нищо и половина и за да видят лицата на същите групови пазарувачи, трябва да пуснат нова оферта на половин цена, за да се прежалят последните отново да се обзаведат с прическа или кола-маска на делавера.
Истината: едните не искат реклама, а искат да оцелеят, вторите – нямат пари и се превръщат в серийни купувачи на ваучери, готови да преглътнат обидното качество, което получават. С две думи – мила родна картинка!


Феномен 3 – Сайтовете за групово пазаруване
Освен че се размножават със скоростта на хлебарките, за да оцелеят, българските групони всеки ден измислят нови стратегии да откраднат клиентите на конкуренцията, свалят комисионни до санитарния минимум, публикуват оферти, които ги има в още 20 сайта, невдявайки и нежелаейки да проумеят, че по този начин обезличават себе си и чудесната идея на груповото пазаруване. И така – докато и последният играч в тази световно известна игра не изпадне от каруцата на големите надежди, че в България нещата могат да се случват по български и да бъдат успешни.
 
Като обобщение – ще ви разсмея с разказа на една любима моя рекламодателка – собственичка на салон за красота, която разказа как скоро майка и дъщеря искали да ползват един ваучер – едната – да й епилират мишниците, а другата – мустака. Кой където го сърби, както се казва, за нищо пари-:)

P.S. Повечето от вас знаят, но за неосведомените да дам жокер: от година и половина съм в кухнята на груповото пазаруване и повярвайте ми, от казана започва да вони!
И защото не обичам минорните финали, все пак трябва да ви уверя, че има поне 101 причини да се наредите сред феновете на изгодни сделки- Например да отидете за 3 дни на Великден в Гърция в 4-звезден хотел за 160 лв. като мен, да заведете половинката си на вечеря с тристепенно меню и вино за 20 лв, да си подарите чисто нов цвят на косата с Lóreal плюс подстригване и прическа за 20 лв, да освежите лицето си със страхотна терапия за 9.90 лв, да почистите кариерата от зъбен камък в устата си за 17 лв, да си купите билет за театър на половин цена...Това не са минутки за реклама, а факти, и гарантирам, че има огромен шанс да останeте предоволни, защото не всички риби са цаци и не навсякъде ще ви сервират скумрия вместо ципура, защото сте с ваучер. Знаете в кой сайт да гледате!-:)

2 comments:

  1. Чудесна статия, Даниела! Кратка, ясна и изчерпателна.
    Моите поздравления и пожелания за успех - както на блога ти, така и на сайта ти за групово пазаруване.
    Моят сайт (беше) promoarena стартира юни 2011 и работи усилено до края на 2011 г. Осъзнавайки трагедията на самия модел и още повече неговото нещастно побългаряване, просто се отказах и оттогава търся нов подход в същата тази сфера. Мисля, че съм го намерил в лицето на един нов немски модел за групово пазаруване, който има реален шанс да отстрани главните недостатъци в съществуващия групонски модел.

    ReplyDelete
  2. Благодаря, Краси, ще следя всички новости, още повече щом идват от Германия!Спомням си Промоарена! Желая ти успех! Keep in touch.

    ReplyDelete