Дали
съм фен на
българското кинематографично творчество. Отговорът е Не, но пък откакто
открих "Под прикритие" и се присъединих към твърдия му фенски електорат,
реших да наваксам с всичко пропуснато родно през последните години,
независимо дали е правено с бюджет за театрална постановка или с
никакъв.
В случая с
Чужденецът Ники Илиев очевадно не е имал проблем с финансирането (McDonald’s, Sopharma и M-tel са основни спомоществователи),
щом Кристоф
Ламбер (очарователно остарял) се подвизава във второстепенна роля, не е
имал
проблеми и с вдъхновението, защото режисьорският ентусиазъм блика от
всяка
сцена, нито с наградите за мое изумление - наши и чужди, за мен
основният проблем е, че в края на филма си казаХ „Ах, дали не можех да
гледам един френски филм вместо този”.
Тъй като съм си
обещала, че ще бъда позитивна, ще започна с добрите страни.
Сюжетът!
Идеята
за дивно красива дивна селянка, която ако не си отваря устата, може да
омагьоса
всеки готин европеец, дори и такъв с аристократично потекло, е забавна,
особено, както казах, ако същата не си отваря устата и не говори на
несъществуващо българско наречие (диалект). Неслучайно рекламното
послание на таз така наречена романтична комедия е "Езикът на любовта е
интернационален", макЪр в края да става ясно, че шоп и дивна селянка
винаги ще се разберат повече от французин и дивна селянка ( която се
оказа с перфектен италиански!!!)
Самият чужденец,
който винаги съм смятала за много безличен и бозав артист, пасва чудесно на
ролята на паднал от Запада !
Ники Илиев е
просто потресаващо симпатичен и нищо друго не му трябва, единственото, с което
е прекалил е солариумът.
За
мен
най-сочната мръвка в родопския гювеч, забъркан от влюбения в мойта
любима планина Ники, е лещенското семейство с 4 щерки, колоритни,
натурални
и пъстри, забавлявах се искрено с диалози, физиономии, гардероб,
нрави...
Срещите
и сблъсъците
между изтока и запада са цветни, леко понапудрени, но реалистични, почти
колкото
реалистична е разликата в стандарта на живот по двете географски ширини,
културните и социалните особености на двата братски народа, образно
казано.
Имаше много недомислици
– като защо влюбеният чужденец избяга от местопрестъплението, замина за Париж с
мръсна газ (явно за да обсъди любовния си живот с мама и тате??), защо се
върна...
Да не говорим за
паралелната любовна история, която започна с няколко питиета на екс и явно
докато не се натарълянкаха, и двамата млади не знаеха, че си падат един по
друг.
Най-голямата
пародия в режисьорските решения беше каратистката сцена с Ники и Блатечки, смях
се от сърце. На второ място е изумителният миг, в която Магдето извади
пушкалото да гърми виновника за лещенската трагедия.
В заключение –
много наивитет, два три момента, които те разсмиват от сърце, защото са обилно
поръсени с нашенски, родни, любими подправки, свежо, леко гледиво (това е моя
дума), но нищо, което остава в главата ти, освен „Ракия НЕ”.
Филмчето е
компилация от нов прочит на Бай Ганьо, Пепеляшка, Столичани в повече (Лещенчани
в повече) и "С цървули по Дивия Запад".
Разбира се, да се гледа! опит за съвременна българска комедия не може да се види всеки ден.
No comments:
Post a Comment